De vereniging telt 700 leden

Zondag, 7 juli 2019

Als derde in de generatie Is nu ook Jasper Tieltjes lid van onze vereniging

DINXPERLO - (Waltraud Wensink, Dinxpers Nieuws)

Foto frank Vinkenvleugel

Hengelsport Vereniging De Voorn uit Dinxperlo is trots, want inmiddels hebben ze het 700-ste lid mogen verwelkomen. Het is de achtjarige Jasper Tieltjes uit Dinxperlo, die nietsvermoedend met zijn pa naar het clubgebouw van De Voorn kwam om, zo dacht hij, zijn vispas op te halen. Jasper werd daar welkom geheten door Sjonnie Huls (bestuurslid en vismeester), Dewey Willemsen (bestuurslid) en Peter Tenk die als actief lid ook nog betrokken is bij het klusteam van de visvereniging. Huls: "In januari zaten we nog rond de 450 leden. Als je richting het voorjaar en de zomer gaat zie je vaak dat het aantal snel toeneemt. Mensen hebben dan weer zin om te gaan vissen."Samen met z'n vader. De moeder van Jasper Tieltjes was gebeld om te vragen of Jasper naar het clubgebouw van De Voorn kon komen, zonder te verklappen waarvoor. Jasper: "Ik dacht dat ik mijn vispas moest ophalen omdat ik die nog niet officieel in huis had." Jasper hoort van Sjonnie Huls dat hij het 700-ste lid is van de vereniging en dat het eigenlijk heel bijzonder is. Namens de visvereniging krijg hij een leuk pakket met visspulletjes aangeboden waaronder een leefnet, foedraal, hakensteker, een lijntje en dobber, een iets te groot vest (maar daar groeit hij wel in) en een boekje met handige tips. Jasper is nog jong maar heeft al wel een klein beetje ervaring. Jasper: "Ik ga wel eens met mijn vader vissen bij 't Blauwe Meer en in het Welinkbos. Ik heb al meerdere vissen gevangen zoals voorntjes, baarsjes en zelfs een karper. Dat was wel even een beetje schrikken omdat die echt groot was. Gelukkig was mijn vader er bij om te helpen. In 't Blauwe Meer vang je grotere vissen maar in het Welinkbos heb je sneller beet. Daar ving ik zelfs een keer een vis zonder aas aan de haak". Het deskundige oordeel over deze vangst volgens Henry Tieltjes, de vader van Jasper: "Ik denk dat het een vis met ijzergebrek was ..." En zo leert Jasper dus ook al visserslatijn. De vader van Jasper is overigens zelf ook al meer dan 25 jaar lid en neemt zijn zoon graag mee vissen.<br><br>Gratis deskundig advies aan de jeugd<br>Huls: "Het is hartstikke leuk dat juist een van de jeugdleden het 700-ste lid is. Het is altijd fijn om te zien dat kinderen lekker naar buiten gaan. Wat vissen betreft helpen we de jeugd graag op weg. We geven gratis deskundig advies zodat de kinderen op de juiste manier met de hengel en vis aan de gang gaan. We kunnen ze een aantal handige tips geven om verantwoord te vissen met respect voor dier en omgeving. Zo leren we hoe ze een lijntje moeten maken, de hengel op de juiste manier klaar maken en hoe je een vis op de juiste manier kunt onthaken." Ook de visvijver in het Welinkbos valt onder beheer van De Voorn. Daar wordt veel gevist door ouders met hun kinderen, en door ouderen. Huls: "Ouders zitten vaak op een bankje te kijken terwijl de kinderen een hengeltje uitgooien."